Державне агентство
автомобільних доріг України

» Прес-центр » Новини » Славомір Новак, очільник Укравтодору (2016-2019) про 10 кроків подальшого розвитку

Славомір Новак, очільник Укравтодору (2016-2019) про 10 кроків подальшого розвитку

На завершення 3-річної каденції в Укравтодорі керівник установи провів конференцію «Українські дороги: 3 роки змін. Перспективи розвитку».

Славомір Новак, очільник Укравтодору (2016-2019) про 10 кроків подальшого розвитку:
«Думаю, що кожна зміна повинна мати свій стандарт та спокійний перехід. Маємо професійно і в цивілізований спосіб передати усі напрацювання, щоб забезпечити логічне продовження розпочатих реформ.

Для цього своїм наступникам я підготував 10 кроків подальшого розвитку.

Це забезпечать продовження ремонтів на стратегічних коридорах, далі буде відкривати ринок для нових компаній, покращить якість виконаних робіт.

1. По-перше. Необхідно провести другий етап децентралізації. Він передбачає передачу доріг територіального значення на баланс ОДА. Ми підготували закон, який очікує на схвалення Верховною Радою.

У межах реалізації цього завдання Уряду запропоновано Програму ремонту доріг територіального значення. Розуміючи критичний стан цих шляхів, які є основними для областей. Ми пропонуємо передавати не проблему, а дороги у належному стані.

2. Друга важлива річ - запровадження додаткових джерел фінансування дорожньої галузі.

Початок роботи Дорожнього фонду та, відповідно, стабільне фінансування, - це дуже позитивна тенденція, яка на роки вперед гарантує розвиток галузі.
Новій владі варто дотримуватися закладених у законі норм стосовно забезпечення 100 відсотків надходжень з акцизів з 2020 року.

Але без додаткових джерел фінансування суттєво змінити ситуацію на дорогах буде важко.

Саме тому ми пропонуємо продовжити започатковані нами зміни, які стосуються: залучення нових кредитних ліній міжнародних фінансових установ, укладання нових міжурядових кредитних угод, державно-приватне партнерство, збільшення грантової допомоги ЄС в рамках Східного партнерства.

Тут я хочу звернути особливу увагу, що у 2020 році завершується поточний період фінансування в рамках Східного партнерства. Для його продовження потрібні дружні відносини з Брюсселем та подовження тієї співпраці, основи якої було закладено за ці 3 роки.

3. Концесія.
Ми вже створили сприятливі умови для інвесторів, які планують будувати автомобільні дороги на умовах концесії в Україні. Найближчим часом необхідно забезпечити якнайшвидший пошук інвестора на першу концесійну дорогу Львів - Краківець.

Від успіху першої концесії залежить успіх інших проектів та залучення додаткового зовнішнього фінансування, наприклад, на інші концесійні проекти: Львів – Ужгород, Львів Тернопіль, Київ - Біла Церква, Об’їзна Києва.

4. Час вимагає затвердження нового Порядку будівельного ринку.

Цей крок має стати Третьою фундаментальною реформою галузі. У межах цієї реформи необхідно узагальнити кращий європейський досвід проведення тендерних процедур на дорожньо-будівельному ринку, запровадити категоризацію дорожніх компанії залежно від їх кваліфікації та досвіду, запровадити нецінові критерії при проведенні тендерів.

На сьогодні в Україні залишається дуже актуальною проблема недобропорядних підрядних організацій, блокування тендерів, демпінгування цін на ринку, тендерний троллінг, відсутність чіткого переліку нецінових критеріїв для ремонтно-будівельних робіт. Україні потрібний сучасний, європейський механізм роботи професійних компаній.

З огляду на це пропонуємо законодавчі ініціативи: Закон про чорні списки недобросовісних підрядників, - Закон про відчуження землі при будівництві доріг, Закон про інженера контракту. Ми пропонуємо створити систему категоризації компаній, яка дозволить відбирати компанії з відповідним досвідом, обладнанням та персоналом, прийняти Постанову про єдині умови проведення тендерів, запровадити типовий договір. Галузі також потрібен Закон про перехід від пострадянської до європейської моделі ціноутворення. Новий закон має враховувати кращі світові практики, що полягають в переході при бюджетному фінансуванні до твердої договірної ціни з можливістю відшкодування ризиків, спрощення форм документації. Окремою темою є підвищення рівня кваліфікації працівників дорожньої галузі.

5. Наступний корок – це подальший розвиток дорожнього ринку, який передбачає імплементацію ІТС та її найважливіших складових:
- Speeding control - термінове впровадження автоматичного контролю швидкості
- Traffic control – контроль трафіку та збір даних
- Tolling – збір оплат від великовагового транспорту
- Розширення пілотного проекту WIM по всій країні, встановлення 100-200 таких майданчиків протягом найближчого року

6. Збір оплат від великовагового транспорту на основі технології Rfid

Згідно із європейським принципом, бізнес, який заробляє на перевезеннях товарів та послуг, повинен додатково платити за користування дорогами.
Ми пропонуємо найбільш сучасну технологію, засновану на технології Rfid – електронних віньєток.

7. Ми підготували до затвердження та імплементації нову програму розвитку автомобільних доріг 2020-2024. Пропонуємо запровадити мораторій на зміни потягом 2-3 років, що обмежить вплив політиків на зміни в програмі.
В подальшому український дорожній ринок повинен перейти на інший стандарт роботи: від окремо Design, Build, Operate – до європейської практики впровадження контрактів життєвого циклу за схемами “Design&Build “або “Design&Build&Operate”.

Це збільшить відповідальність підрядників, але спростить та здешевить виконання робіт.

8. Наступний корок - диджиталізація, управлінських процесів та збільшення прозорості галузі через онлайн- ресурси

Ми вже відкрили доступ до карти ремонтів та усієї інформації, пов’язаної із прозорістю ремонтно-будівельних робіт. Ми запустили пілотний проект WIM, який передбачає контроль руху перевантажених транспортних засобів.

На базі уже створених ресурсів пропонуємо подальший їх розвиток та створення єдиного вікна усіх послуг для користувачів доріг та надання доступної повної інформації щодо ситуації на дорогах.

9. Подальшого розвитку вимагає і ринок експлуатаційного утримання доріг. У межах цього кроку пропонуємо передати ДАК «Автомобільні дороги України» до сфери відповідальності Міністерства інфраструктури із подальшою приватизацією компанії.

Приватний ринок у межах експлуатаційного утримання має розвиватися і надалі. Якщо в 2016 році на ринку експлуатаційного утримання лише в 3-4 областях працювали приватні компанії, то зараз вже в 18 областях дороги утримують приватні підрядники, і ми фіксуємо хороші результати їх роботи.

10. У межах удосконалення безпеки руху пропонуємо продовжити імплементацію програми 4 Е: інфраструктура (Engineering), освіта (Education), нагляд і контроль (Enforcement), невідкладна допомога (Emergency).

Подальшого розвитку потребує стратегія 500*500*1000 в рамках Фонду безпеки».